
A COMMENT ON THE USE OF STATE 
OWNED MEDIA 

Charles Abeysekera 

he use of state resources, particularly the state owned 
media - television, radio, the Lake House Press - for 

election purposes was one of the areas monitored by the 

Movement for Free and Fair Elections during both the 
Parliamentary and Presidential elections of 1994. 

The UNP government converted all these three state 
institutions into part of its propaganda machinery in August. 

The Lake house press becamea part ofits propaganda machine. 

Such use of the press was condemned by all those concerned 

with democratic values. The PA, then in opposition was also 

critical; freeing the state owned media from political 

manipulation in fact became one of their promises and figured 
prominently in their manifesto. The importance of this issue 

in their campaign is shown by this extract from the 
government’s media policy statement: 

Media freedom is one of the key issues which dominated 

the general election campaign , particularly among the 

youth, and the hope that there would be greater media 
freedom under a PA administration led to the 

strengthening of the pro-democracy vote in the general 
elections. 

This same policy statement, issued on the 26th of October, 

said that “state-owned media will not be used for partisan 
political propaganda.” 

We believed that the new government would adhere to its 

principles in the Presidential election campaign. But under 

the pressure of the campaign, these principles were betrayed. 

Regular monitoring revealed that the government was using 
state owned media in its election campaign. It was, at times, 

manipulating news in order to suit its political interests. 

With regard to the Lake House press, itis now well known that 

political control was exercised over the makeup of its news. 

The front page of the Dinamina of October 28th as it was made 

up by its editors and the revised page as required by its 

political controllers has appeared in another newspaper. 

Political requirements dictated that stories suggesting or 

indicating the involvement of the LTTE in the Thotalanga 

bomb explosion be removed. News stories of an anti-UNP 

nature - some casting doubts on the appropriateness of Srima 

Dissanayake entering the campaign even before the seventh 

day religious rites had been completed - were put in their 

place. Both the deletions and the additions were dictated by 
the PA’s electoral needs. 

5 

There were also other ways in which Lake House was used for 
government propaganda. There were days on which the 

center page article of the Daily News was a reiteration of the 

PA advertisements appearing in the same issue. The article 
on the center page of the Daily News of November 4th by Dr. 

W.M.K.Wijetunga under the heading “Why Vote for Mrs. 

Chandrika Kumaratunga” is another example of the way 
feature articles were turned into election propaganda for the 

PA, 

This is totally unacceptable from a government that pledged 

to free state owned media from party political control. Even 
more unacceptable are the arguments that were advanced for 
such partisan use by the Chairman of the Rupavahini 

Corporation and the Director-General of the SLBC. In the 

course of a discussion over the educational service of the 

SLBC, they advanced the following theses: 

The freedom of the state owned media was unthinkable 

under the UNP. The PA government has promised this 
freedom. It is therefore in the interests of media freedom 

to ensure that the PA wins the Presidential election. The 

use of state owned media to procure the election of the PA 

candidate is therefore justified. 

We find this kind of argument extremely dangerous and 
distressing. It is the old argument that the ends justify the 

means. It can be used in the future for the same kind of 

political manipulation that occurred during the election 

campaign. A greater good, as enunciated by the government, 

can be used to manipulate or even suppress the media under 
its control. 

The PA has rightly recognized that the UNP’s “complete 
dominance over the state owned media was one of the main 
reasons for its unpopularity and its public image as 
anti-democratic.” 

We hope the government will rethink this situation and 
remain true to the admirable principles it has propounded. 
Adherence to principles is best demonstrated under conditions 
of stress and not in normal times. 

(Reproduced from the Sunday Observer of 18.11.94) 

Pravada 



{ "type": "Form", "isBackSide": false }

