
DOCUMENTS 

We reproduce below extracts from the judgment delivered by Mark Fernando J. on 30th May 1996 in a fundamental rights case 

challenging a decision by the Sri Lanka Broadcasting Corporation to terminate abruptly one of its programmes. The extracts have 

been selected so as to make a self-explanatory story. 

Mr.R.K.W. Goonasekera with Mr. J.C Weliammuna appeared for the petitioner and Mr. K.C. Kamalasabayson, Deputy Solicitor- 

General, for the respondence. 

he Petitioner is a retired teacher; since his retirement in 

T 1990, he has been the Organizing Secretary of the Ceylon 

Teachers Union and also the National Coordinator for the move- 

ment for Free and Fair Elections which monitored the 1994 General 

and Presidential Elections. The Petitioner complains that his funda- 

mental right of freedom of speech and expression, including publi- 

cation (which will refer to as the “freedom of speech”), guaranteed 

by Article 14(1) (a) of the Constitution was infringed by the Ist 

Respondent, the Sri Lanka Broadcasting Corporation (“SLBC”), 

and the 2nd to 4th Respondents (the Chairman, the Director-General 

and the Deputy Director-General (Programming), respectively, of 

the SLBC), by the sudden stoppage of the Non-Formal Education 

Programme (“NFEP’) of the SLBC’s Education Service. 

The Facts 

or many years the SLBC’s Education Service (originally, 

11 the School Service) broadcast educational programmes, 

intended primarily for students in the formal education system; they 

were based on the school curricula and were, largely, exam-ori- 

ented. In June 1994 the SLBC launched the NFEP as part of its 

Education Service, on a new channel: it was aimed at a different 

section of the community; and it consisted of a series of pro- 

grammes, dealing with a very wide range of topics, such as human 

rights, ethnicity, sociology, legal and medical issues, arts and 

culture, politics, current affairs, the environment, behavioral sci- 

ence, history, archaeology, literature, drama, women’s rights, and 

pre-school teacher training. While the topics themselves suggest a 

greater emphasis on practical matters relevant to every-day life and 

issues of general interest, their broad scope reflects the width of the 
target group. 

The NFEP was estimated to cost Rs. 4.5 million annually, and the 

Respondents have not suggested that there was any difficulty in 

obtaining those funds. Tilak Jayaratne who had been the Controller 

of the Education Service since 1988, and had followed training 

courses on educational broadcasting, appears to have been princi- 

pally responsible for designing and operating the NFEP, with the 

assistance of a team of permanent and casual staff. At the hearing, 

the Respondents did not question the qualifications, competence 

and experience of Tilak Jayaratne and his team. 

Two other aspects of the NFEP need to be stressed. It was not a 

collection of irregular, sporadic or infrequent programmes, but was 

planned to cover a long period with a regular schedule of pro- 

21 

grammes. Thus the schedule for the whole of 1995 was available 

early in 1995, and provided for almost 24 hours broadcasting (in 

Sinhala) per week, approximately 6 hours each on Sundays, Mon- 

days, Tuesdays and Wednesdays. There were similar programmes 

in Tamil on Saturdays, Thursdays and Fridays. A second important 

feature was that participation was not restricted to SLBC staff and 

specially invited experts and resource persons, but extended to 

listeners as well. The Petitioner averred that he had taken part in 

discussions in several programmes concerning current affairs, hu- 

man rights and ethnic issues, and had also asked questions as a 

listener from various resource persons live on several programmes. 

That was not denied by the Respondents. 

The NFEP commenced before the August 1994 parliamentary 

General) Election, and continued thereafter. By a Cabinet decision 

taken on 26.10.94 the new Government approved a “Statement on 

PA Government’s Media Policy”, which included the following: 

“The subject of media freedom has gained considerable importance 

in the past few years, particularly due to the direct and indirect 

restrictions imposed on the media by the previous government, and 

the new broad-based activities by journalists to expand the scope of 

media freedom in the country..... 

1. The threats levelled in the recent past against journalists as well 

as media institutions have largely emanated in response to their 

attempts to expose and to bring to the notice of the public corruption 

and abuse of political power. In order to eradicate one major threat 

to media freedom, our government recognizes the media’s right to 

expose corruption and misuse of power. 

2. Freedom of Expression: In order to ensure media freedom, the 

following measures will be immediately taken: 

i. Freedom of Expression is already guaranteed to all media through 

the present constitution, and it shall be our endeavour to carry out all 

reforms with regard to the media in keeping with this salutary 

provision in the constitution. In future amendments to the constitu- 

tion, the government shall seek to widen the scope of this constitu- 

tional guarantee by including the Right to Information. 

ii. All electronic media will be granted the right of gathering and 
disseminating news. We urge the state-owned and private electronic 

media to present balanced coverage of news, exercising freedom 

with responsibility. The government will [extend] its cooperation to 

media and journalists, associations to work towards formulating a 

Pravada 

ස
ි
 

෴
෴
෴
෴
෴
෴
 

ta
ts

 
t
i
 

ගං 
ඩ..

 
*-
 



charter that will set acceptable parameters of news programmes in 

all electronic media. 

iii. Media personnel in the state-sector media institutions will have 

the freedom to decide the content of news bulletins and news 

feature programmes, based primarily on the newsworthiness of 

events. We will not use state-owned media for partisan political 

propaganda. 

iv. In order to rescind or amend where necessary, the government 

will draft legislation, reforming the Press Council Law, the Official 

Secrets Act, Parliamentary Power and Privileges Act, and the 

existing laws relating to Cabinet secrets and contempt of court so 

that the freedom of expression as well as the public right to 

information concerning the spheres of governmental activity 

[will] be ensured"......... 

This Cabinet decision was conveyed on 1.11.94 to the Secretary, 

Ministry of Information, Tourism and Aviation, for circulation by 

him to the relevant officials for implementation. By a circular dated 

14.12.94, the 2nd Respondent forwarded copies to all SLBC direc- 

tors and heads of departments, and requested them to comply. By 

letter dated 27.12.94 the Minister appointed Tilak Jayaratne as 

Chairman/Member of a Committee established to implement one 

aspect of that decision, by making recommendations to improve the 

economic conditions and status of journalists. 

On 6.2.95 the NFEP broadcasts commenced at 5.30 a.m. with a 

programme entitled “Subharathi” (which, the Petitioner says, means 

“the voice that carries knowledge”). According to a transcript (2R7) 

produced by the Respondents, remarks were made to the following 

effect: the NFEP was of a standard, and had set an example to the 

electronic media; its quality was largely due to the suggestions and 

criticisms of listeners; it had retained its independence, both before 

and after the new Governmentcame into power; the producers of the 

NFEP were not prepared to turn back from that path; however, now 

there were obstacles to progress; should the producers proceed 

independent;y as before, or should they be puppets of the manage- 

ment ? Listeners were invited, if they could, to convey their views 

on two specified telephone lines which were kept open. 

Thereafter, says the Petitioner: 
\ 

॥ 

On 6-295, at or about 6.30 a.m., I was listening to the Education 
Service and there was a live presentation with short recorded 

portions on tape. The programme was called “Kamkaru Prajawa” 

(“The Working Community”]; it included a telephone interview 

with the Hon. Minister C.V. Gooneratne. To the best of my knowl- 

edge, in the said programme, several workers of the Kundamals 

Ltd. were interviewed in connection with a strike and the promises 

given by the authorities to the workers. The Hon. Minister of 

Industries stated [that] he is not responsible for labour matters as this 

did not come under his purview but only the Hon. Minister of 

Labour. Then the workers stated that the Hon. Minister of Labour 

had stated that he was not responsible and it was the responsibility 

of the Minister of Industries who is responsible for [the] labour 

22 

which falls within his purview. Workers said that before the General 

Election 1994, the Hon. Minister Gooneratne came to the work 

place and promised to solve all the problems but now he has 

forgotten everything. Then the Minister said that anyway now it is 

the responsibility of the Hon. Minister of Labour. There was [sic] 

indication that the Hon. Minister of Labour was also to be inter- 

viewed but suddenly the programme was stopped and there was an 

announcement that songs would be broadcast from then onwards. 

On that day there was not a single NFEP broadcast until the close of 

transmission in the morning session”. 

These averments were not denied by the Respondents, The Peti- 

tioner adds that thereafter the NFEP virtually came to an end: 

“Almost all the programmes with quality and editorially independ- 

ent programmes are not broadcast now. In one programme, legal 

counselling was broadcast but important issues in human rights or 

any controversial legal issues were not dealt with. Although a very 

few programmes are broadcast in the nature of Non Formal Pro- 

grammes, there is no quality, intellectual discussion or people’s 

participation.....[the] aforesaid programmes are broadcast only in 

order to please the Government and to give a biased, one-sided 

picture to the people and to pretend that the NFEPs are still 

broadcast”. 

A few weeks earlier, the post of Director, Education Service, had 

fallen vacant on 1.1.95. On 11.1.95 Tilak Jayaratne was appointed 

as Acting Director. According to the Petitioner, it was announced on 

the SLBC news bulletin on 4.2.95 that Nelson Jayaweera had been 

appointed to cover the duties of the Director, Education Service, and 

that another officer had been appointed as Acting Controller. Some 

of the staff of the Education Service submitted a written protest on 

16.2.95. Thereafter, by letter dated 17.2.95 Nelson Jayaweera was 

released from his duties in the Education Service, and the Education 

Service was placed directly under the 3rd Respondent, Director- 

General, SLBC. In his affidavit, the 2nd Respondent claims that 

when the post of Director fell vacant, “in accordance with the usual 

practice the next senior officer, in this case Mr. Jayaratne, was 

requested to cover the duties of the Director until a suitable replace- 

ment was appointed”; no explanation was ventured, however, as to 

how Tilak Jayaratne was superseded-not by a “replacement”- but 

another officer also “covering up duties”, and how that officer was 

then released without a “suitable [permanent] replacement”. 

By a notice dated 18.2.95 the 3rd Respondent directed that only 

formal education programmes be broadcast, that the responsibility 

for the NFEP be vested in the Directors in charge of the National 

Service and the News, and that the non-formal programmes be 

broadcast on the National Service. By another notice issued the 

same day, Tilak Jayaratne was directed, until 20.2.95, to broadcast 

songs during the periods scheduled for the NFEP programmes, and 

he was also told that a decision regarding those programmes would 

be taken after 21.2.95. .... By letter dated 6.3.95, the 3rd Respondent 

informed the Director General of the National Institute of Education 

that the Education Service of the SLBC: 

Pravada



“has been confined to formal education programmes and the non- 

formal programmes have been brought under the control of the 

Language Directors. These arrangements will enable the Education 

Service to devote more time for planning their programmes in 

consultation with you”. 

Despite this the Respondents claim that, apart from restructuring 

and reformatting certain programmes, no changes have been made 

in the Non-Formal Education programmes (except for the change 

during the period up to 20.2.95). They have produced neither the 

schedule of broadcasts nor any other documents showing the nature 

and content of the programmes broadcast after 20.2.95. Thus they 

have failed to tender material to rebut the Petitioner’s allegations 

that the changes (whether by way of “restructuring and reformatting”, 

or otherwise) were so drastic that there remained only apretence that 

the NFEP was still being broadcast. 

The Contentions 

M r Goonesekera contended that the NFEP had been stopped 

arbitrarily and without reason; and that there by the Peti- 

tioner’s fundamental right of freedom of speech had been infringed. 

His principle submission may be summarized thus; freedom of 

speech is the right of one person to convey views, ideas and 

information to others; communication is the essence of that right; 

such communication necessarily postulates a recipient, because 

without a recipient the right is futile; and therefore freedom of 

speech implies and includes the right of the recipient to receive the 

views, ideas or information sought to be conveyed. So, he argues, 

the Petitioner as a regular listener to the NFEP had the freedom of 

speech to receive whatever was broadcast on the NFEP, and when 

it was suddenly stopped that freedom was impaired. His subsidiary 

contention, advanced with noticeably less enthusiasm, was that the 

Petitioner was not simply a listener, but a participatory listener- 

because he was not just passively receiving information, but was 

himself actively communicating views, ideas and information by 

means of the NFEP; and that stopping the NFEP infringed his right 

as a participatory listener, and thereby his freedom of speech. 

Mr Kamalasabayson, DSG, for the Respondents, submitted that it 

was for valid reasons that the NFEP had been stopped on 6.2.95, and 
that in any event it had not been permanently stopped, but had later 

been resumed. 

Mr Gognesekera strenuously denied that there been any such 
resumption, stating that whatever was being broadcast now was 

completely different in character to the NFEP. Mr Kamalasabayson 

admitted that, as noted earlier, the Respondents had submitted no 

evidence to prove the resumption of the NFEP. 

On the legal issue, Mr. Kamalasabayson contended that if a third 

party had caused the stoppage of the broadcasts, a listener might 

have been able to complain that infringed his freedom of speech; but 

a listener had no such right where the stoppage was the decision of 

the broadcaster itself: for if a person chose not to speak, how, he 

asked. could any one else claim a right to listen ? The first 

submission seemed to concede a fundamental right to a mere 

23 

listener, and so we asked him whether (where a third party stopped 

the broadcasts) if the broadcaster himself did not complain of the 

infringement, a listener had an independent right to receive informa- 

tion, which would entitle him to complain of that stoppage ? He 

hesitated to concede such a right, and it thus becomes necessary to 

consider whether a listener does have any such right. 

Justification For Stopping The NFEP 

oth Counsel agreed that if the Respondents were justified 

B in stopping the NFEP on 6.2.95, no question of infringe- 

ment of fundamental right would arise. Mr Goonesekera submitted 

that it was because of the “Kamkaru Prajawa” programme that the 

Respondents had acted, and that, he said, afforded no justification 

whatever for the stoppage. 

Mr Kamalasabayson contended that although the stoppage took 

place midway through the “Kamkaru Prajawa” programme, it was 

because of other, more weighty, reasons connected with previous 

programmes, that the decision was taken to stop the NFEP. In his 

affidavit the 2nd Respondent accepted the responsibility for that 

decision, which he took on 6.2.95 soon after the contents of the 

“Subharathi” programme had been brought to his notice. .... 

Some of the NFEP programmes were ceasing to be educational in 
character; two were mentioned, namely, “Pasu Vimasuma” (“Re- 

view”) of 15.1.95, and “Puvath Adahorawa” (“News Half-Hour’”) 

of 5.2.95, and transcripts were produced as 2R1 and 2R2...... 

The contents of the two programmes mentioned (2R1 and 2R2) may 

be summarized as follows. “Pasu Vimasuma” was a review of the 

NFEP itself. Reference was made to political pressures before the 

1984 General Election, and the efforts made to establish a tradition 

of a free media; the high expectations after the new Government was 

elected; the exposure of the former regimens wrongdoings, and 

especially violations of the human rights of the people; these were 

commended by the new management; when some officials tried to 

stop certain programmes, the Free Media Movement opposed this, 

and the Minister agreed to the latter’s requests; the PA manifesto on 

Media Freedom was converted from election promise to operative 

law. Specific complaints were made that necessary facilities were 

not provided: a guest speaker had not been provided with transport, 

although promised; and publicity for the NFEP had not been given 

on other SLBC broadcasts, despite approval by the Chairman. A 

programme which provided for listener participation was stopped. 

Finally, it was said that although the Government desires media 

freedom, political appointees try to suppress it. 

“Puvath Adahorawa’” dealt with speculation about Lionel Fernando’s 
resignation from the four-member Government delegation to the 

1995 Peace Talks with the LTTE. Because no reasons had been 

given, there was wide speculation why he had resigned; some said 

that he had refused to proceed with talks under the LTTE flag; others 

claimed that the LTTE had wanted the Government to remove him 

from the delegation, and that he resigned because the Government 

did not include him in the second round; it was also said that he 

resigned on account of allegations first heard over LTTE Radio, and 

Pravada. 



it was believed by some that there must have been some substantial 

reason for his conduct, because he resigned although the President 

had wanted him to withdraw his letter of resignation. The comment 

was also made that the success of the Talks depends on the 

acceptance of the proposals by both sides, and not on the presence 

of a particular person, and so his resignation would not affect the 

outcome. 

The Respondents do not suggest that there were constraints in 

respect of money, time, equipment or personnel which required the 

discontinuance of the NFEP. Their claim of justification has four 

components: 

1. The irrelevancy of the subject-matter of three programmes (2R1, 

2R2 and 2R7), as well as the “Kamkaru Prajawa” programme. 

2. The possible liability (of the SLBC and its top management) for 

defamation, civil and criminal, because of the content of pro- 

grammes. 

3. The criticisms (contained in “Pasu Vimasuma”) of the pro- 

gramme, and of the SLBC, its administration, and its top manage- 

ment, were irrelevant, inappropriate and unacceptable; further, the 

staff were using the NFEP to air their own views, and their requests 

(in 2R7) for listener support for the NFEP were out of place. 

4. Public discontent with the NFEP, as indicated by the complaints 

received. 

I find all these contentions to be without merit. If the reason for 

Lionel Fernando’s resignation had not officially been disclosed, the 

public had an interest in knowing that reason. On the other hand, the 

Government may have had some justification for not disclosing it, 

at that particular point of time. But so long as there were no legal 

restrictions - and the Respondents have not referred us to any - on 

the disclosure or the discussion of that reason, public discussion was 

legitimate. Likewise, industrial unrest, its causes and its resolution, 

were matters of public interest, especially to workers who must have 

been an important target group of the NFEP: and as I observed 

(although in a different context in Ekanayake V Herath Banda, Sc 

25/91 SCM 18.12.91), “every concerned citizen would have dis- 

cussed these issues with great interest and agitation’. Indeed, the 

Government’s Media Policy amply justified such programmes. As 

~ for Mt Kamalasabayson’s submission that it was for the manage- 

ment of the NFEP to determine what was relevant to non-formal 

education, and that there was no point in ascertaining the ideas, the 

views and the needs of the “student”, by way of a review of the 

NFEP, that is a narrow and out-dated view of education, especially 

of non-formal or adult education. However competent the “teach- 

ers” might have been, it was useful for them to know the shortcom- 

ings of the NFEP, what improvements were possible, and the needs 

of the listener, in order to plan more fruitfully, for the future. 

Mr Kamalasabayson has not been able to show us anything even 

faintly defamatory in the three programmes specifically mentioned 

(i.e. 2R1, 2R2 and 2R7), or in “Kamkaru Prajawa”; the possibility 

of legal action is thus mere speculation, and in any event it has not 

24 

even been suggested that there was any difficulty in scrutinizing the 

scripts of programmes before broadcast. The 2nd Respondent’s 

allegation that there were dangers in the public being allowed direct 

access by telephone to the NFEP broadcasts, is unacceptable: the 

Petitioner stated in his counter-affidavit that such calls were subject 

to screening before broadcast, and Mr Kamalasabayson conceded 

this at the hearing. 

The three programmes do contain some criticisms. The Respond- 

ents have not averred that these are untrue or exaggerated, and it 

must be presumed that what was said was factually correct. Their 

Counsel says that the SLBC could not allow itself to be criticized in 

its own broadcasts. The criticisms were not something irrelevant, 

but related to matters connected to the success of the NFEP. What 

is more, the criticisms were restrained in language and balanced in 

content; thus the Chairman was commended for his positive re- 

sponse, while subordinates who failed to comply with orders from 

the top were criticized. Mr Kamalasabayson argued that these issues 

should have been raised internally. However, the Respondents have 

not averred that this was not done; and in any event such a default 

would, at most, have justified a reprimand to the officer concerned 

but not the stoppage of the whole NFEP. As to its right to stifle 

criticism of itself on its own broadcasts, it is well to remember that 

the media asserts, and does not hesitate to exercise, the right to 

criticize public institutions and persons holding public office; 

while, of course, such criticism must be deplored when it is without 

justification, the right to make and publish legitimate criticism is too 

deeply ingrained to be denied. Here, it is relevant to note that the 

Government’s Media Policy was intended to encourage criticism, in 

the public interest, in order to expose shortcomings. If nothing else, 

the right to equality requires that the media itself is not immune from 

justifiable criticism, internally and externally. And in the context of 

broadcasting, the observations of the Supreme Court of India, in 

Secretary, Ministry of Information V Cricket Association of Ben- 

gal, (1995) 2 SCC 161, 292, are apposite: 

“Broadcasting media by its very nature is different from press. 

Airwaves are public property..... It is the obligation of the State..... 

to ensure that they are used for public good”... 

The three complaints produced were to the effect that while media 

freedom was necessary, yet there should be some limit to criticisms 

of the Government, the SLBC and high officers. As I have pointed 

out, the criticisms were far from excessive. 

In any event, all these matters - irrelevancies, possible legal liability, 

criticisms and complaints - should have been communicated to 

Tilak Jayaratne and his team; if he could not explain or justify them, 

he should have been reprimanded and directed to avoid repetition; 

and if he declined to do that, the offending programmes should have 

been replaced. The baby should not have been thrown out with the 
bath water. The undue haste with which the 2nd Respondent acted 

suggests that the stoppage was not bona fide. 

Different considerations might have arisen if the NFEP had been 

justifiably stopped, e.g. with proper notice, or in response to listener 

opinion, or even simply discontinued after the expiry of the current 

schedule. I express no opinion on that aspect of the case. I hold that 

Pravada 



the sudden and arbitrary stoppage of the NFEP was not justified, 

and, if done without the consent of those responsible for its produc- 

tion, would have amounted to an infringement of their freedom of 

speech, besides being inconsistent with Government policy on 

Media Freedom. But those persons have not complained, andI make 

no finding in respect of their rights. The question is whether the 

Petitioner can complain, qua listener. 

Freedom of Speech and Expression, 

Including Publication 

here are dicta in decisions, both local and foreign, which 

T appear to support Mr Goonesekera’s submission that mere 

listeners can complain, because the freedom of speech includes the 

right of the recipient to receive information. It is necessary to 

examine these decisions in order to ascertain their true ratio decidendi, 

and their relevance to the interpretation of Article 14 (1) (a) of our 

Constitution. 

The first group of decisions deals with a person’s right to receive 

information, which is either related to or necessary for the exercise 

of his own freedom of speech. Prabha Dutt v Union of India, Air 

1982 SC 6, seems to fall into this category. The Court upheld the 

right of journalists to interview prisoners under sentence of death, 

who were willing to be interviewed, thus acknowledging their right 

to obtain information, through the interviews (cf. also Red Lion 

Broadcasting Co v F.C.C., (1969) 395 US 367, infra). But it by no 

means follows that there is a right to information simpliciter (i.e. for 

one’s own edification only), and not intended to facilitate the 

exercise of the freedom of speech. 

Other decisions which have upheld the right to receive information 

are not helpful because they deal with Constitutional provisions 

which - unlike ours - expressly recognize that right... 

A third category of decisions deals with rights of listeners to reply 

to adverse comments made about them; thus in Red Lion Broadcast- 

ing Co v F.C.C., (1969) 395 US 367. where a listener had been 

subjected to a personal attack by a guest speaker, it was held that the 

broadcasting station was bound to provide him with the tape, a 

transcript, or a summary of the broadcast, and time to reply, free of 

charge. It was observed that: 

\ 

“Tt is the right of the public to receive suitable access to social, 
molto, aesthetics, moral and other ideas and experiences which is 

crucial here. That right may not constitutionally be abridged either 

by Congress or by the FCC”’.(at 390) 

The decision, however, did not turn upon the broad principle of a 

listener’s right, passively, to receive information, but was based on 

two other rights: his right to equality, and his right to information 

needed to make his freedom of speech effective. The broadcasting 

station had permitted the guest speaker time to attack him; it was 

therefore bound to treat him equally; equal treatment demanded 

equal time to reply, and a reply through the very same medium; and 

that reply was an exercise of his freedom of speech. In order to 

25 

exercise that freedom effectively, he needed information about the 

attack, and therefore he had a right to the tape or a transcript. So that 

case did not involve just the right to information, but a right to 

information ancillary to the freedom of speech. 

Fourthly, there are decisions, under Constitutional provisions simi- 

lar to ours, containing statements suggesting that listeners (or 

readers) do have a right to receive information. Thus in Stanley v 

Georgia, 394 US 557, the Supreme Court set aside a State obscenity 

statute insofar as it penalized merely private possession of obscene 

matter: 

“It is now well established that the Constitution protects the right to 

receive information and ideas. This freedom [of speech and 

press].....necessarily protects the right to receive..... Martin v City of 

Struthers, 319 US 141, 143..... This right to receive information and 

ideas, regardless of their social worth..... is fundamental to our free 

society..... Moreover, in the context of this case..... that right takes 

on an added dimension. For also fundamental is the right to be free, 

except in very limited circumstances, from unwanted governmen- 

tal intrusion into one’s privacy”. (at 564) 

I find it difficult to treat this as being a decision based on freedom 

of speech. It seems referable, rather to the freedom of thought: 

“If the First Amendment means anything, it means that a State has 

no business telling aman, sitting alone in his own house, what books 

he may read or what films he may watch. Our whole constitutional 

heritage rebels at the thought of giving government the power to 

control men’s minds”. [at 565; cf. also Griswold v Connecticut, 

(1965) 381 US 479, 481, “freedom of speech..... includes..... free- 

dom of thought”). 

Sharvananda, CJ. observed in Joseph Perera v AG, [1992] 1 Sri LR 

199, that: 

“Freedom of speech and expression consists primarily not only in 

the liberty of the citizen to speak and write what he chooses, but in 

the liberty of the public to hear and read, what it needs. No one 

can doubt if a democracy is to work satisfactorily that the ordinary 
man-and women should feel that they have some share in Govern- 

ment shall be based on the consent of the governed. The consent of 

the governed implies not only that consent shall be free but also that 

it shall be grounded on adequate information and discussion aided 

by the widest possible dissemination of information from diverse 

and antagonistic sources. The crucial point to note is that freedom 

of expression is not only politically useful but that it is indispensable 

to the operation of a democratic system..... 

Public opinion plays a crucial role modern democracy. Freedom to 

form public opinion is of great importance. Public opinion, in order 

to meet such responsibilities, demands the condition of virtually 

unobstructed access to and diffusion of ideas. The fundamental 

principle involved here is the people’s right to know. The freedom 

of speech guaranteed by the Constitution embraces at the least the 

liberty to discuss publicly all matters of public concern without 

previous restraint or fear of subsequent punishments (Thornhill v 

Pravada 



\ 

State of Alabama)..... The welfare of the community requires that 

those who decide shall understand them. The right of the people to 

hear is within the concept of freedom of speech”. (at 223-224)... 

Finally, there are a few decisions the ratio decidendi of whichis that 

the right to information simpliciter is part of the freedom of speech. 

In Visuvalingam v Liyanage, [1984] 2 Sri L.R. 123, a newspaper 

had been banned. Two applications were filed by several petitioners 

who were regular readers; one was also a regular contributor to a 

column, for which he was paid. They alleged that the ban violated 

their fundamental right of freedom of speech, and also their right to 

equality (because other newspapers had not been banned, but only 

subjected to censorship). The Deputy Solicitor General had argued 

that the petitioners had no locus standi because the order was against 

the printers, publishers and distributors of the newspaper, and they 

alone were entitled to complain. What had been restricted was the 

right to publish; the right to read flowed from publication; and there 

could be no right to read what had not been published. The 

Petitioners had replied that within the ambit of the freedom of 

speech is included the freedom of the recipient of information; in 

order (0 give ameaning to the freedom of speech one has of necessity 

to recognize the freedom of the recipient to information, news, and 

views. 

The Court held that public discussion was important in ademocracy, 

and that for its full realization public discussion demanded the 

recognition of the right of the person who is the recipient of 

information; and said: 

sees the fundamental right to the freedom of speech and expression 

includes the freedom of the recipient. Accordingly the Petitioners 

have a locus standi to seek relief under Article 126. But like all 

fundamental rights, the fundamental right of the recipient is also 

subject to the same restrictions:. (at 132) 

However, dealing with the merits, the Court held that. In the 

circumstances, the ban was a lawful restriction on the fundamental 

right of the publishers of the newspaper; and accordingly that the 

fundamental right of the Petitioners, as readers and contributors, had 

also been lawfully restricted. 

In the strict sense, when A merely reads (or nears) what B writes (or 

says) in the exercise of B’s freedom of speech, it does not seem that 

ඒ A receives information in the exercise of A’s freedom of speech, 

eaking. Accordingly, while preventing A from reading or listen- 

ඡන that would be to equate reading to writing, and listening to 

ing would constitute a violation of B’s freedom of speech, it may not 

infringe A’s freedom of speech. A’s right to read or listen is much 

more appropriately referable to his freedom of though, because it is 

information that enables him to exercise that right fruitfully. 

In Lamont v Postmaster General, (1965) CBI US 301, the Supreme 

Court considered the constitutionality of the statute which required 

the detention and destruction of mail containing “communist politi- 

cal propaganda” unless the addressee requested delivery by filling 

and returning a reply card. Lamont was engaged in publishing and 

distributing pamphlets. It was held that the statute, as construed and 

26 

applied, was unconstitutional because it imposed a limitation (viz. 

returning the reply card) on the unfettered exercise of the freedom 

of speech: 

“Tt is true that the First Amendment contains no specific guarantee 

of access to publications. However, the protection of the Bill of 

Rights goes beyond the specific guarantees to protect from congres- 

sional abridgement those equally fundamental personal right neces- 

sary to make the express guarantees fully meaningful..... the right to 

receive publications is such a fundamental right”. (308) 

However, so far as Lamont was concerned, be was receiving the 

publications for the purpose of distribution, and his claim to the 

publications was thus for the purpose of exercising his freedom of 

speech. 

Lamont’s case was considered together with another similar case 

(Eixa v Heilbera). Only one judgment was given, and that does not 

disclose the purpose for which the plaintiff, Heilberg, wanted the 

publications. In the absence of a finding that he wanted them for the 

exercise of his freedom of speech, the judgment seems to support a 

right to information simpliciter. 

Neither these decisions nor the arguments of Mr Goonesekere 

persuade me that the right to receive information, simpliciter, is 

included in the freedom of speech and expression. Those decisions 
do not set out the process of reasoning by which the conclusion was 

reached that the freedom of speech does include the right to receive 

information, simpliciter. The observations in Stanley v Georgia 

suggest a better rationale: that information is the staple food of 

thought, and that the right to information, simpliciter, is acorollary 

of the freedom of thought guaranteed by Article 10. Article 10 

denies government the power to control men’s minds, Article 14 (1) 

(a) excludes the power to curb their tongues. And that may explain 

and justify differences in regard to restrictions; e.g. that less restric- 

tions are permissible in regard to possession of obscene material for 

private use than for distribution. In our Constitution no restrictions 

are permitted in relation to freedom of thought, while Article 15 

permits some on freedom of speech. But leave to proceed was not 

sought, and the case was not presented in the pleading or at the 

hearing, on the basis of Article 10, and so no finding is permissible 

on that basis. 

Conclusion 

he decisions I have considered demonstrate that Article 14 - 

(1) (a) is not to be interpreted narrowly. Not only does it 

include every form of expression, but its protection may be invoked 

in combination with other express guarantees (such as the right to 

equality, as in the Red Lien case); and it extends to and includes 

implied guarantees “necessary to make the express guarantees fully 

meaningful” (as noted in Lamont). Thus it may include the right to 

obtain and record information, and that may be by means of oral 

interviews (as in Dutt), publications (as in Lamont), tape-recordings 

(as in the Red Lion case), photographs, and the like; and, arguably, 

it may even extend to a privilege not to be compelled to disclose 

sources of information, if that privilege is necessary to make the 

Pravada 



right to information “fully meaningful”. Likewise, other rights may 

be needed to make the actual exercise of the freedom of speech 

effective: rights in respect of venues, amplifying devices, etc. I 

doubt, however, that it includes the right to information simpliciter. 

However, I have no hesitation holding that the freedom of speech of 

the Petitioner, gua participatory listener, has been infringed, be- 

cause the stoppage of the NFEP prevented further participation by 

him. He was thus in the same position as the contributor of acolumn 

in Visuvalingam and the plaintiff in Lamont. 

The evidence does not disclose any responsibility on the part of the 

3rd and 4th Respondents for that infringement. I declare that the 1st 

and 2nd Respondents have infringed the Petitioner’s fundamental 

right under Article 14 (1) (a). As for relief, this application was only 

taken up for hearing in January 1996, by which time the 1995 

schedule for the NFEP had expired. Considering also that the 

question involved arose for the first time, a direction to resume the 

NFEP is inappropriate. I direct the Ist Respondent to pay the 

Petitioner a sum of Rs 15,000 as compensation and Rs 5,000 as 

costs. | 

1931-1947 

{ Asia 

| by Bina Agarwal 

Debates in the Feminist Movement 

by Vasuki Nesiah 

Communal Politics Under the Donoughmore Constitution 

by Jane Russell 

Qn A Field of One's Own. Gender and Land Rights in South 

425/15, Thimbirigasyaya Road 

Colombo 5. 

Tel: 501339 

FROM the SURIYA BOOKSHOP 

De-Hegemonizing Language Standards-Learning from 

(Post) Colonial Englishes about English 

by Arjuna Parakrama 

Rs. 950/= 

Rs. 25/= 

Rs. 350/= 

Rs. 750/= 

27 

Pravada 

m
o
n
a
 _ 

h
e
e
 


